Home
Informatie
Foto / Gallery 1
Foto / Gallery 2
Diashow 1
Diashow 2
Links
Gasten / Guests
Contact

1. Mijn Persoonlijke ontwikkeling

Beste bezoeker,

Als kind al had ik veel belangstelling voor de natuur. Bovendien tekende en schilderde ik van alles wat ik om me heen zag. De natuur was en is nog steeds daarbij een onuitputtelijke bron van inspiratie. Op oudere leeftijd volgde ik een aantal schilder- en etscursussen en in 1981 begon ik met de opleiding 'Assendelft Volksschilderen' bij de Leidse Onderwijs Instelling.

Assendelft volksschilderen is een typisch authenthieke Hollandse stijl in de volksschilder-kunst, zoals trouwens ook de Hindeloopen stijl dat is. Deze stijlen werden oorspronkelijk beoefend door boeren en vissers in tijden dat het werk op het land of op zee stil lag. Zij vonden hun motieven meestal in hun eigen natuurlijke omgeving, zoals bloemen, vogels en fruit. Ook werden zij vaak geïnspireerd door bepaalde verhalen uit de Bijbel. De naam: "Assendelft" volksschilderen is afgeleid van het dorpje Assendelft in Noord- Holland. In de omgeving ervan werden authentiek beschilderde voorwerpen gevonden. Sommige van deze "vondsten"kunt u nog steeds bewonderen in de verschillende musea in ons land.

Nadat ik de opleiding "Assendelft volksschilderen" met goed gevolg had afgerond, kreeg ik de bevoegd-heid als erkend lerares in deze schilderstijl. Wijlen dhr. Jacques Zuidema, die de cursus ontwikkeld had, gaf mij daar officieel toestemming voor. Nadat ik ongeveer een jaar lang zijn patronen en voorbeelden gebruikte in mijn lessen, voelde ik, dat ik een andere richting op moest gaan. Ik begon mijn eigen motieven en  technieken steeds meer toe te passen en te ontwikkelen. Dat gaf mij meer vrijheid en meer mogelijkheden om eigen ideeën vorm te geven. Dat proces zette zich door en een logisch gevolg daarvan was, dat ik langzamerhand een eigen stijl ontwikkelde.

In 1990 en 2000 kreeg ik een officiële uitnodiging vanuit Japan om mijn stijl en technieken daar te komen introduceren. Ik gaf verschillende seminars in Tokyo, Nagoya, Osaka en Fukuoka. Ook kreeg ik de gelegenheid om mijn werk tentoon te stellen in de "Artfloor" van de Mitsukoshi Department Store in Nagoya.

In Japan, maar ook in Amerika, Canada en Australië is een groot deel van het decoratief schilderen gebaseerd op de authentieke volksschilderstijlen uit Europa.. Maar daarnaast werden ook nieuwe stijlen ontwikkeld en geïntro-duceerd door individuele kunstenaars uit deze landen. Het decoratief schilderen werd  er vooral erg populair in de tachtiger jaren. Het groeide uit tot een hype.

In de periode als kunstenares en lerares gaf ik seminars en lezingen in diverse Europese landen, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland  Canada en tegenwoordig ook in  Israël. In Israël is het Decoratief schilderen behoorlijk populair en er zijn veel goede schilders.

Ik vind het altijd weer geweldig en inspirerend om nieuwe vrienden te maken en te ontmoeten en met hen de liefde voor het schilderen te delen.

Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om mijn twee zoons, Francois en Jeroen te bedanken voor hun ondersteuning en raad en mijn man Leo voor het maken van deze website!

Mijn speciale dank gaat uit naar Mrs. Sachiko Ito uit Nagoya in Japan. Zij was mijn steun en toeverlaat met name tijdens mijn tweede reis door Japan in 2000.

Tot slot, hoop ik van harte dat diegenen, die deze site bezoeken, er veel plezier aan zullen beleven. Mijn wens is, dat deze website een inspiratiebron mag zijn voor mijn ex - studenten in Japan, Korea en Taiwan èn voor mijn huidige studenten in Holland en niet te vergeten in Israël.

Met hartelijke groeten,

Emmy Stokvis

2. Wat is decoratieve schilderkunst?

Bron: Society of Decorative Painters Magazine (Amerika)

Decoratieve schilderkunst kan in een definitie omschreven worden als een veelzijdige kunstvorm, die gebruik maakt van gevarieerde technieken en materialen om functionele en niet-functionele oppervlakken (van voorwerpen) te decoreren. Traditioneel zijn deze technieken gebaseerd op langdurig vakmanschap - uitgeoefend door vele generaties - welke beïnvloed werden door historische, sociale en regionale ontwikkelingen. De Nederlandse decoratieve schilderkunst is sinds lange tijd vermaard om haar aantrekkelijke ontwerpen, de kleurkeuze en haar toepasbaarheid op (gebruiks)voorwerpen en in interieurs.

Hedendaagse decoratieve schilderkunst is vooral ook een onderwijsbare kunstvorm vanwege de systematiek die in de schildermethode besloten ligt. Vandaar de lange tradities, die door de geschiedenis heen, door vele generaties zijn gebruikt. Dat is ook de reden waarom verscheidene technieken in decoratief schilderen zich konden ontwikkelen tot een signatuur, die bij een specifieke regio hoorde en - in een aantal gevallen - zelfs het  "handelsmerk" vormden van steden of dorpen. Echter, het gebruik van zowel voorgetekende (lees: vastgelegde ontwerpen) als ontwerpen "uit de vrije hand", dragen bij aan een hoge mate van succes zonder dat daarvoor een speciale academische opleiding of inherent tekentalent vereist is. Dit verklaart waarom decoratieve schilderkunst altijd gezien is als een kunstvorm 'van en door het volk' en waarom het zo'n langdurige populariteit heeft genoten. Hedendaags decoratief schilderen kan vanuit de benadering van creativiteit, discipline en vakmanschap kansen bieden voor artistieke zelfexpressie en creatieve voldoening. Het werkgebied van de hedendaagse decoratieve schilderkunst is eindeloos, waarbij stijlen en technieken uit het verleden worden geïntegreerd en aangepast aan nieuwe trends en materialen van vandaag. Tegelijkertijd wordt zo het erfgoed van de decoratieve schilderkunst voor de toekomst ontwikkeld. Daarom is het ook een dynamische kunstvorm die ruimte laat voor allerlei interpretaties door diegenen, die hun creatieve mogelijkheden willen verkennen en uitbreiden.

Emmy Stokvis - Holland

Voor meer informatie, klik op: Links. U kunt hier een aantal interessante en instructieve websites over decoratief schilderen vinden.

 

Top
Decorative Fine Art Studio 'Jonathan'
emmystokvis@ziggo.nl